Cursos

PRESENCIALS (30 hores) de 8:30 a 14:30 hores                i                       ONLINE (30 hores)

Facultat de ciències de l'Educació UAB

 IMPORTANT: per obtenir el certificat d'inscripció cal fer amb anterioritat el pagament. 

Conferència inaugural: Dilluns 3 a les 12:00 h. A càrrec de Montsserrat Castelló "Compartir per apendre"

ONLINE

Detecció i Intervenció en Dificultats d’Aprenentatge: dislèxia, discalcúlia, . TDAH i TANV.

Formador:  Mercè Gonzàlez i Calderon
Nivell: Educació Infantil, Primària i Secundària

Establirem les característiques dels trastorns per a la seva detecció precoç. Aplicarem estratègies, materials i eines pràctiques d’intervenció útils per al grup-classe, grup de reforç i gabinet extern, així com pautes de comunicació amb famílies i altres professionals. Integrarem aquests aprenentatges elaborant un programa d’intervenció ajustat a les necessitats i expectatives dels participants

ONLINE

CLIL projects to empower English learners with 21st century skills.

Formador:  Rosamaria Felip Falcó
Nivell: Educació Primària, Secundària i mòduls

This course provides a methodological approach that integrates the learning of English, content and ICT and which requires the active participation of learners and engages them cognitively. We’ll deal with texts (oral, written, visual, multimedia, interactive) and how to prepare hands-on, experiential activities and CLIL projects that stimulate creation, communication, collaboration, and critical thinking.

ONLINE

L’aula digital (i més…)

Formador: Toni Serrano Serrano
Nivell: Educació Primària, Secundària

Quina és la realitat educativa dels nostres alumnes? A casa disposen de portàtils, tablets, mòbils, consoles,... L’escola no pot obviar aquest fet: ha d’adaptar l’aprenentatge presencial amb el virtual. S’ha d’estendre en l’espai i el temps deixant un paper important als alumnes a través d'un servei complet, actualitzat i atraient. Un espai on els alumnes, a més d'aprendre matemàtiques, català, idiomes o ciències, aprenen també a comunicar-se amb responsabilitat en l'intricat món d'Internet.

Tot fent un tomb per la literatura infantil. Actualitzem el fons de la Biblioteca Escolar

Formador:  Montse Marcet / Carme Pomareda
Nivell: Educació Infantil i Primària.

Amb aquest curs pretenem fer una tastet de la literatura infantil a partir de la tria d’obres i autors de qualitat. La selecció, a més, anirà lligada a les diferents àrees del currículum amb l’objectiu de treballar la lectura i la literatura com a eina per a assolir les  competències bàsiques.

apunts1       apunts2       apunts3       apunts4       apunts5       apunts6

Fes gaudir de la Biblioteca Escolar. Presentació d’experiències

Coordinadora:  Mercè Carner 
Nivell: Educació Infantil i Primària.

La biblioteca del centre esdevé una eina imprescindible per ajudar a millorar la competència lectora dels alumnes. És important, doncs, programar activitats que motivin als alumnes i els facin gaudir de la lectura. En aquest curs tenim l’oportunitat de conèixer activitats i treballs que s’estan fent en algunes biblioteques escolars per potenciar l’ús d’aquestes.

Us agraden els contes? Un món màgic ple de paraules.

Formador:  Rosa Fité
Nivell: Escola Bressol, Educació Infantil i Primària.

Estris, suports, maneres i “i d'altres coses” per tal de poder explicar un conte. Com treure'n el màxim profit dels contes i les històries que se'ns posen al davant. I explicar un conte ens sigui un moment agradable, entranyable i educatiu.

Tablets a l’escola

Formador:  Toni Serrano Serrano
Nivell: Educació Infantil i Primària.

Tablets a l’aula? Són pràctiques, motivadores, estalvien paper, permeten ampliar coneixements i competències, connecten fàcilment els alumnes amb internet, fomenten el treball cooperatiu i ofereixen un ventall d'aplicacions educatives increïbles. Penseu què feu (entre d’altres activitats) amb les vostres tablets.  Llegiu llibres, consulteu i editeu documents, navegueu per la xarxa, feu videoconferències i trucades, reproduïu vídeos, música i pel·lícules, feu i editeu fotografies i vídeos, jugueu, apreneu... No podem menysprear aquest potencial: apropen l’aprenentatge  presencial al virtual.

Les intel·ligències múltiples en el camp educatiu.

Formador:  Isabel Montoro Ruiz i Meritxell Comella Rendón
Nivell: Educació Infantil,  Primària i primer cicle ESO.

En aquest curs s’analitzarà quines implicacions creiem que hauria de tenir la teoria de Gardner en l'orientació i desenvolupament dels diferents tipus d'intel·ligència en els infants i adolescents, sobre tot des del punt de vista de les persones adultes que els envolten, especialment tutors, tutores i professorat. En breu síntesi, abordarem sobre tot dos temes: què és el millor que podem fer, i quins errors podem evitar, per tal de que el desenvolupament intel·lectual del nostre alumnat esdevingui el més òptim possible.

apunts part1      apunts part2       apunts part3

Tinc un alumne autista a l’aula. Estratègies i propostes pràctiques.

Formador:  Rosa Alcudia 
Nivell: Educació Infantil i Primària.

Característiques de l’alumnat amb TEA. La inclusió de l’alumne amb TEA en l’entorn educatiu: estratègies d’intervenció dins l’aula ordinària, què cal treballar específicament. Treball amb les famílies i tots els professionals que intervenen en l’educació del nen. Recursos pràctics a l’aula.

apunts1      apunts2

Comprenent l’infant amb TEA

Formador:   MAGROC 
Nivell: Escola Bressol.

Introducció a l´autisme. Construcció psiquisme normal i alteracions en el psiquisme de l´infant amb TEA. Detecció precoç a través de les senyals d´alerta del desenvolupament normal. Simptomatologia del TEA. Intervenció i estratègies a les escoles bressol. Treball amb la família.

apunts1       apunts2       apunts3

CURS AMB SUPLEMENT

Plastiqueros

Formador:  Carles Alcoberro
Nivell: Educació Infantil i Primària.

El curs constarà de parts teòriques que facilitin una reflexió sobre el fet artístic a les escoles en un moment de canvi metodològic general i sobre el món de l’art i alguns artistes plàstics per treballar a les aules i una part evidentment pràctica on experimentarem amb tècniques i recursos per poder portar a terme l’àrea d’educació artística visual i plàstica.

CURS AMB SUPLEMENT

Pluja d’idees pl@stiques

Formador:  Alba Garcia
Nivell: Educació Infantil i Primària.

Amb una mirada molt oberta i multidisciplinar, experimentarem  amb l’ART  partint del llenguatge dels nens i les nenes;  sense prejudicis, de manera espontània, creativa i gaudint del procés. Durant el curs compartirem multiples idees i recursos artístics  aplicables al dia a dia de l’aula. També experimentarem amb un munt de tècniques, recursos, materials i disciplines variades per poder-nos  expressar  a través del llenguatge artístic. I amb una mirada més propera a l’actualitat, treballarem l’ART CONTEMPORANI a partir d’obres d’artistes a on els nens i nenes poden sentir-se propers. Complementarem el curs amb la visita a un MUSEU,  junt amb un ventall ampli de recursos  web i en xarxa  de projectes artístics educatius. 

apunts

La matemàtica que es comprèn tocant.

Formador:  Lara Giménez
Nivell: Educació Primària.

Curs de matemàtiques per aportar recursos manipulatius i vivencials als mestres de primària tot oferint la presentació i manipulació de materials i propostes. A través de la manipulació de materials i el posterior pas a l’abstracció de tots els continguts l’infant podrà apropar-se a un coneixement matemàtic ple de comprensions.

Balls del Mediterrani

Formador:  Rosa Rubió
Nivell: Educació Primària, Secundària i Batxillerat

Ballar és una bona excusa per aprendre sobre els nostres veïns de món. De forma agrable i lúdica, durant el curs, recorrerem el Mediterrani, Europa Central i els països de cultura celta. Sense oblidar-nos de Catalunya!. Ballarem de forma col.lectiva, en parella i individualment. Compartir el ritme, el lloc i el moment ens apropa i ens ajuda a aprendre.  

El Ball, una eina per millorar l’autoestima, la inserció i la cohesió social.

Formador:  Pep Torres
Nivell: Educació Primària, Secundària i Batxillerat

Curs adreçat a tota persona interessada en els balls afroamericans, (Merengue, Salsa, Baxata, Txa-txa-txa, Roda de Casino, Rock) en que s'oferiran els coneixements teòrics i sobretot pràctics per l'adquisició d'un nivell de domini dels passos i figures que possibiliti i encoratgi la seva aplicabilitat a l'aula.

Kinesiologia i gestió de l’estrés

Formador:  Susagna Aróztegui
Nivell: Educació Primària i Secundària.

Formació en gestió de l’estrès i de les emocions bàsiques tot donant eines als mestres que els permetin definir, identificar i gestionar els processos generats dins l’aula. Tant ínter com intrapersonalment. Facilitant un ambient de treball més relaxat al centre educatiu que sigui respectuós amb el procés d’aprenentatge de l’alumnat. Tot plegat des de l’àmbit de la kinesiologia.

Mirar la ciència amb ulls d’infant.

Formador:  Genina Calafell i Neus Banqué
Nivell: Educació Infantil i Primària.

El curs ofereix als mestres d’educació infantil i primària repensar i actualitzar com ensenyem ciències a les aules.  La teoria de la complexitat ens brinda l’oportunitat d’introduir estratègies metodològiques per a treballar la ciència des d’una visió més interdisciplinària,  competencial i creativa  Els participants coneixeran propostes experimentals i recursos educatius per a poder treballar la ciència dins i fora de l’aula des d’aquesta perspectiva. Estem convençudes que la classe de ciències és una oportunitat per incorporar els cent llenguatges del poema  de Loris Malaguzzi.

La màgia entra a l’aula.

Formador:  Albert Serrat i Goretti Serrat
Nivell: Educació Primària.

En aquest curs proposarem aplicar activitats màgiques concretes a la matemàtica, a l’expressió i a la tutoria per a incrementar la motivació (la dels alumnes i la nostra), millorar la comunicació, gaudir mentre fem màgia i farcir-nos de creences potenciadores. Encara que tots els mestres ja som mags, volem incrementar aquesta capacitat màgica en aquest curs.

Qui vulgui jugar, que aixequi la mà!

Formador:  Miqui Giménez
Nivell: Educació Primària.

Per jugar no cal ser-ne expert, sols tenir el desig de passar-ho bé amb l'altre, de riure, de compartir una activitat volguda. El curs pretén divertir i oferir recursos pràctics per aplicar en diferents contextos educatius i/o per utilitzar en ocasions diverses: jocs dansats, jocs de llançament, de punteria, d'estratègia, de tauler... jocs per fer colla i bons amics.

Let’s breathe!

Formador:  Núria Càceres 
Nivell: Internivells

Would you like to experiment a relaxing environment to learn and share new ideas? Do you fancy taking part in some “hands-on” sessions combining positive psychology and “being here and now”?  Would you like to learn new strategies for your Maths class, Sciences class, Physical Education class, etc? Then , this course is for you…Let’s breathe together!

La robòtica com a eina educativa

Formador:  Noemí Santiveri
Nivell: Educació Infantil i Primària.

La robòtica educativa és una eina docent basada en un conjunt de coneixements de Ciències, Tecnologia i Matemàtica que ens permet ensenyar el mètode científic i fomentar la capacitat de creativitat dels nostres alumnes. Amb un ús didàctic es converteix en una eina transversal per a totes les matèries. A la vegada fomenta el treball en equip i col•laboratiu entre els diferents grups.
Es pot treballar des de l’educació infantil i tota la primària emprant diferents robots i iniciant el llenguatge de programació per blocs.

La coeducació: una assignatura pendent en les propostes actuals.

Formador:  Amparo Tomé,  Marina Subirats, et al
Nivell: Escola Bressol, Educació Infantil i Primària.

En aquesta formació ens aproximarem a la coeducació com a model pedagògic que ens ofereix un revisió de la mirada educativa des d’una perspectiva de gènere. A través d’un espai de trobada i diàleg entorn l’educació i la seva potencialitat com a eina de transformació social, descobrirem quins són els reptes que ens planteja i les metodologies que ens ofereix.

Relaxació i gestió de l’estrés a l’aula

Formador:  Carles Guillamon i Jordi Pagès
Nivell: Internivells

El Mindfulness és un conjunt d’estratègies orientades a fer-nos més conscients de l’experiència present, i a viure-la de manera oberta, no reactiva, sense judicis i amb acceptació. El mindfulness actua a través de dues vies:
a.L’atenció focalitzada. Es tracta d’exercicis orientats a prendre consciència dels processos mentals que generen l’estrès.
b.El trencament d’hàbits de pensament i comportament. Els processos mentals es concreten en forma de rutines que al davant de determinades situacions es disparen sense que nosaltres en siguem conscients. Això fa que s’activin els patrons de l’estrès.

Educant en l’alimentació. Formació sobre alimentació saludable i consum responsable

Formador:  German Llerena i Lidón Martrat
Nivell: Educació Primària i Secundària.

El tema de l’alimentació és molt transversal, uneix aspectes de salut (consum), tecnològics (especialment a l’hort), ciutadania (aspectes socials de la sostenibilitat) i especialment educació ambiental i pel desenvolupament. Es tracta d’un camp que portem molt temps treballant i que promou la participació de l’alumnat en un sistema alimentari escolar més solidari i sostenible.